آهن هِم در گوشت قرمز و ماکیان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد

7 سپتامبر 2017- مصرف بیش از حد گوشت قرمز و ماکیان با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

 مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده‌ی پزشکی Duke-NUSدر سنگاپور انجام گردید، نشان می‌دهد که افزایش خطر ابتلا به دیابت به محتوای آهن هِم موجود در این گوشتها مرتبط است که عمدتاً در خون و عضلات یافت می‌شود. محققان اظهار داشتند که همه‌ی انواع گوشت‌ها بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بطور مساوی تاثیر ندارند.

 در اوایل هفته‌ی قبل محققان دانشگاه کمبریج گزارش دادند که گوشتهای قرمز فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش نمی‌دهند، آن مطالعه نشان داد که افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف گوشتهای قرمز احتمالاً مرتبط با وضعیت کلی رژیم غذایی افراد است، زیرا محققان دریافتند کسانیکه از گوشت‌های قرمز فرآوری شده استفاده می‌کنند در مجموع رژیم غذایی نامناسب تر و ضعیف تری دارند.

 مطالعه‌ی اخیر یکی از بزرگترین مطالعات در آسیا است که به بررسی مصرف گوشت و خطر دیابت پرداخته است و در آن 63257 فرد بزرگسال 45 تا 74 ساله از سال 1993 تا 1998 شرکت داشتند، محققان به طور میانگین بمدت 11 سال انتخابهای رژیم غذایی این افراد را ارزیابی کردند.

محققان یک ارتباط وابسته به دوز بین آهن هِم (iron heme ) تغذیه‌ای موجود در تمام گوشتها و خطر دیابت نوع 2 یافتند. پس از تنظیم نتایج برای آهن هِم ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت همچنان وجود داشت. این نشان می‌دهد سایر مواد شیمیایی موجود در گوشت می‌توانند مسئول این ارتباط باشند. اما این ارتباط بین گوشت ماکیان و خطر ابتلا به دیابت پس از تنظیم نتایج برای آهن هِم، ناپدید شد که این نشان  می‌دهد خطر ابتلا به دیابت ممکن است به علت محتوای آهن هِم موجود در گوشت ماکیان باشد.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله، پرفسور Koh Woon Puay توضیح داد: نیازی به حذف گوشت از رژیم غذایی نیست، شما می‌توانید مصرف روزانه‌ی گوشت بویژه گوشت قرمز را کاهش دهید و از سینه‌ی مرغ یا ماهی و محصولات دریایی دیگر یا پروتئین‌های گیاهی و محصولات لبنی برای کاهش خطر دیابت استفاده کنید.

این نتایج اطلاعاتی را در اختیار عموم مردم قرار داده است تا بر اساس شواهد مبتنی بر تحقیق، رژیم غذایی سالمی را به منظور کاهش خطر ابتلا به دیابت برای خود انتخاب کنند.

 درحالیکه محققان به مردم پیشنهاد می‌کنند که مصرف گوشت قرمز خود را کاهش دهند اما مهم است که توجه داشته باشیم که این تحقیق یک مطالعه‌ی مشاهداتی بوده است. آنها ارتباطی را بین مصرف گوشت قرمز و ماکیان با دیابت یافتند اما به مطالعه‌ی کیفیت کلی رژیم غذایی افراد شرکت کننده نپرداختند. این مطالعه نتوانسته است که ثابت کند که این منابع پروتئینی از سایر منابع پروتئینی از نظر خطر ابتلا به دیابت بدتر هستند.

 نتایج این تحقیق در مجله‌ی American Journal of Epidemiology بصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/heme-iron-in-red-meat-and-poultry-linked-to-increased-type-2-diabetes-risk-90244842.html